Erotisk yoga

Kontakt meg

Yoga kan forbedre sexlivet ditt!

Pust og bekkenbunn er sentralt for de fleste yogaøvelser, og det kan gagne din sexlyst, nytelse og evne til å få orgasme når du har fokus på disse tingene. Yogaens generelle styrking av muskler, ledd og smidighet vil være med å hemme begrensningene ved sexstillinger og øke følsomheten ved sex.

Forskning viser at yoga hjelper kvinner til å få bedre orgasmer og økt tilfredsstillelse. For menn forlenges tiden før utløsning og øker på denne måten den seksuelle tilfredstillelsen for begge partnere.

Ifølge yoga er de fleste sykdommer forårsaket av for lite livskraft, enten i hele kroppen eller at det foreligger en blokkering av livskraft til en del av kroppen. Når hele kroppen har redusert livskraft, får man mindre vitalitet, dårligere helse og man er mer mottakelig for infeksjoner. Yogaterapi kan være til hjelp for å øke energinivået i genitalia for menn som sliter med ereksjonsproblem og for kvinner som sliter med anorgasme eller smerte ved penetrering.

Bekkenbunn og et godt sexliv

Det er en sammenheng mellom et godt sexliv og godt fungerende bekkenbunnsmuskler. Både kvinner og menn har en muskel i bekkenbunn som kalles for PC-muskelen (musculus pubocccygeus), også kalt for sexmuskelen eller kjærlighetsmuskelen. Den har en viktig funksjon for kvinnens og mannens orgasme. Den strekker seg på begge sider av kjønnsorganet, fra pubis til halebenet.

Uten godt fungerende bekkenbunnsmuskler, oppnår man ingen eller en svært slapp orgasme. Det er disse musklene som går i spasmer under orgasmen. Mange må stramme disse musklene bevisst for å bli erigerte – dvs. fylle skjedeveggene med blod slik at skjedeveggene retter seg ut og blir lengre. Uten velfungerende bekkenbunnsmuskler er det også vanskelig for mange å få tilstrekkelig blodgjennomstrømming til at de blir våte og musklene pumper blod til klitoris slik at den blir mer blodfylt og følsom. Mange av dem som trener opp musklene rundt skjeden forteller også at de får bedre kontakt med kjønnet sitt og blir mer bevisst sin tenning.

Når disse musklene blir slappe, og i likhet med andre muskler blir disse musklene enda slappere etter som årene går, fører det til at svært mange kvinner blir inkontinente. (Ca. 400.000 norske kvinner lekker urin.) Når kvinner blir usikre på om de kommer til å lekke mens de har sex, unngår de i hvert fall å utsette seg for en slik risiko. I tillegg til at de mest sannsynlighet har mistet lysten fordi de ikke har kontakt med kjønnet sitt og kanskje heller ikke har hatt orgasme på mange år, fordi musklene er for slappe.

Spesifikke yogaøvelser kan gi trening for å forebygge og behandle stressrelatert urininkontinens, gjenopprette styrke og en stram skjede etter en fødsel, reversere aldersrelatert svakhet i skjeden og forbedre kvinners og menns seksuelle sensitivitet og respons.

Yoga for erotisk velbefinnende

I mitt erosinspirerte yogapass er det fokus på øvelser (asanas) som åpner opp hofter og styrker bekkenbunnen. En sterk bekkenbunn kan gi økt følsomhet til kjønnsorganene og sterkere orgasmer. Vi vil også gjøre øvelser som øker blodtilstrømningen til det urogenitale området og knipeøvelser som virker styrkende på kjønnsorganene. Vi blir kjent med kjærlighetsmuskelen og forbereder oss til litt mer avanserte sexstillinger. Til tider kommer vi til å jobbe i to og to med rolige øvelser ved bruk av pust, lyd og mantra. Vi prøver å få kontakt med forbindelsen mellom hjerte og kjønnsorgan gjennom bevisstgjøring av chakras. Noen av øvelsene er sykliske, som sies til å være bra for kvinner som lever i månefaser, og for å dyrke feminine aspekter i seg selv. De fleste av øvelsene vil øke nivået av oksytocin, som er et hormon som gir en følelse av avspenning og velbehag.

Hvis du har en travel hverdag med barn, arbeid, huslige plikter og mye annet, kan det være vanskelig å finne bakkekontakten. Pusteøvelsene hjelper deg til å finne både ro og balanse. Bekkenbunnsøvelsene har en direkte forbindelse til økt sexlyst fordi det skaper kontakt, styrke, følsomhet og blodomløp til underlivet ditt.

I min yogaundervisning for kvinner i årene rundt overgangsalderen fokuserer vi spesielt på øvelser som reduserer stresshormoner og fremmer god søvn. Når hormonene dine er i balanse er kroppen din nemlig mye mer mottakelig for de forandringene du gjennomgår.